V eSportu vidíme budoucnost a bereme ho jakou velkou věc.
”Jsme otevřeni novým věcem, snažíme se je ve většině dělat jinak než ostatní a právě eSport je prostorem, kde můžeme naši kreativitu a fantazii ve spolupráci s PGeS využít,” říká v rozhovoru pro ebasketball.cz Martin Peterka, marketingový ředitel České basketbalové federace alias CZ BASKETBALL. Ten se spojil s PGeS, nově založenou eSportovou divizí společnosti PGeS, aby společně v nejbližších měsících a letech dokázaly velké věci na raketově rostoucí scéně online sportu. Tou první bude už v prosinci premiérový mezinárodní turnaj eBasketball Open, ve výhledu je ovšem i regulérní eLiga.
Martine, co si CZ BASKETBALL slibuje od spolupráce s PGeS na poli eSportu?
Pro nás to znamená, že jsme se spojili s partnerem, který má zkušenosti na tomto poli, kdy my jsme se zatím věnovali převážně živému basketbalu na hřišti. Přínosem tedy bude organizační pomoc, sdílení informací a zkušeností, na základě kterých bude vystavěn celý eSportový koncept. My pak můžeme přispět skrze naši basketbalovou komunitu a znalostmi basketbalu. Ta spolupráce by tedy měla být prospěšná pro obě strany.
Pověz, co by se dalo považovat za hmatatelný úspěch, který by tato spolupráce mohla přinést?
Hmatatelné věci se v online světě těžko odhadují. (úsměv) Myslím, že úspěchem by bylo, pokud by se tu podařilo vybudovat silnější, početnější herní komunitu v hře NBA 2K. Zatím ještě nemůžeme konkurovat hrám, jako jsou FIFA a NHL ve dvou u nás nejpopulárnějších sportech, ale pokud by se v prvních několika letech vytvořila stabilní struktura, která by následně nabalovala další hráče, bylo by to fajn. My bychom byli samozřejmě také rádi, kdyby se z této komunity rekrutoval i úspěšný národní tým.
Může plánovaná eSportová reprezentace přidat důležitou dimenzi do mozaiky národních týmů, například oslovením jiného segmentu mládeže?
Reprezentace je vždycky sledovaná, ať už je to v běžném sportu, nebo v eSportu. Určitě může oslovit i nějakou novou skupinu dětí. Zatím víme, že ty dvě komunity se na jedné straně trochu prolínají, na druhé to neznamená, že dobrý hráč NBA 2K bude i aktivním basketbalistou. Nějaký průnik tam je, ale stále máme i prostor oslovit i zatím neaktivní hráče basketbalu, z nichž se třeba časem stanou zapálení fanoušci.
Je reálné očekávat, že eSport přitáhne děti i k živému basketbalu?
Určitě bychom byli rádi, kdyby eSport přitáhl děti k aktivnímu hraní, zároveň se ale asi nedá očekávat, že všichni hráči NBA 2K vezmou do ruky i skutečný míč. To by ostatně nemělo být primárním cílem. Tím by mělo být přitáhnutí těchto lidí do basketbalové komunity. Pokud sami nehrají aktivně, aby dění pod koši sledovali, aby měli povědomí o české ligové scéně, aby sledovali českou reprezentaci v pětkovém i trojkovém basketbalu a díky tomu se rozšířila celá basketbalová rodina.
Ve hře je i eLiga s napojením na domácí elitní soutěž mužů v živém basketbalu Kooperativa NBL. Jak velkou věcí by se mohla stát?
eSportová liga by pro nás byla samozřejmě velkou věcí. Chápeme, že pravidelná soutěž vyžaduje i rozsáhlou přípravu a nějaký čas, aby mohla vzniknout. eLiga by pak jen potvrdila, že basketbal jako komplex chce držet pozici třetího nejpopulárnějšího sportu v Česku. A NBA 2K je nástroj, který k tomu může dost pomoct, protože přímí konkurenti v boji o třetí místo tuto herní možnost nemají. My tedy spolupráci s PGeS i NBA 2K a taky chystanou ligovou soutěž vnímáme jako naši konkurenční výhodu, a je to jeden z hlavních důvodů, proč jsme do této nové spolupráce chtěli jít.
Jak by ebasketball šlo využít marketingově?
Předpokládám, že s tímhle nám v nejbližší letech hodně pomůže právě PGeS, což i očekáváme od této spolupráce. My zároveň budeme sami oslovovat i naše stávající a případně nové partnery. Marketingově u nás eSport není zatím tolik podchycený, a proto je to volné pole působnosti, kdy se nyní tvoří pravidla pro to, jak se marketingově na tomto poli chovat. Do toho vstupují i faktory, jako to, co dovolí vydavatel hry NBA 2K a další. V prvních měsících a letech to bude nejprve experimentování, ale bude důležité si připravit půdu pro to, aby až pravidla budou nastavena, šlo eSport výrazně marketingově využívat, protože jeho popularita půjde hodně nahoru. My věříme, že jsme otevřeni novým věcem a snažíme se je ve většině dělat jinak než ostatní a právě eSport je prostorem, kde můžeme naši kreativitu a fantazii ve spolupráci s PGeS využít.